progwereld.123forum.nl forum index progwereld.123forum.nl
Hét enige Nederlandstalige forum voor progressieve rock muziek!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken    InloggenInloggen 

IQ's Frequency een nieuw meesterwerkje!
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    progwereld.123forum.nl forum index -> Album recensies
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maddox
Prog Professor

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 3:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ChrisX: Dank je voor je uitleg. Wink

"It's me captain, but not as we know it."

Bananosaurus Rex
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Pink
Prog Diamond

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 7:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ayreonfreak schreef:

Maar tegelijkertijd klinkt het zo heerlijk vertrouwd, met hele mooie details die de fervente neo progger doet smelten. Daar is niets mis mee en als iemand dit gewoon mooi vind, moet je je vooral niet storen aan recensenten die een andere mening hebben. Recensenten benaderen een album vaak vanuit een ander oogpunt. Daar is ook niets mis mee, sterker, ik denk dat het juist een plicht is.
Ik geniet er ook van, ondanks dat ik het ouderwets vind klinken. En waar draait het bij muziek om? Om iets bij de luisteraar los te maken en de maker hoopt natuurlijk dat dat een positieve, emotionele reactie is, waar mensen van kunnen genieten......

Maar mensen die hier van kunnen genieten, laat je vooral niet tegenhouden!
Wink

Wijze woorden, hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Ik ben niet speciaal een neoprog liefhebber noch een IQ volger, ik heb deze cd aangeschaft nav een aantal lovende woorden hier en op andere sites.
Ben niet overdonderd door het album maar het is zeer zeker niet slecht en ik luister er met plezier naar.
Dat IQ fans hiervan smullen begrijp ik volledig evenals de recensie van Markwin die waarschijnlijk bepaalde verwachtingen van dit album had.

Wel jammer is dat de geluidskwaliteit van het album met vlagen ook aan de jaren 80 IQ doet denken.
Pink
Prog Diamond

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een een klein beetje off-topic nog.
Wat me wel opviel hier na het lezen van alle reactie's is dat sommigen het blijkbaar prima vinden wanneer IQ doorgaat met meer van hetzelfde, terwijl men dit bij Riverside dan weer niks vind. Rolling Eyes

En ja linksboven getekende maakt zich hier net zo goed wel eens schuldig aan Wink
maddox
Prog Professor

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 8:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pink schreef:
Wat me wel opviel hier na het lezen van alle reactie's is dat sommigen het blijkbaar prima vinden wanneer IQ doorgaat met meer van hetzelfde, terwijl men dit bij Riverside dan weer niks vind. Rolling Eyes

Goed punt. Wink

Nou is het wel een andere soort muziek.
Misschien dat het antwoord daarin ligt.

"It's me captain, but not as we know it."

Bananosaurus Rex
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Martien
Gast

BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 9:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pink schreef:

Tja! Dat is een beetje de willekeur he die je hier soms ziet. Het maakt mij niet zo veel uit of een band wel of niet vernieuwend is. Ik vind het belangrijker om op mijn eigen gehoor af te gaan. Klinkt het goed dan is het goed. Overigens (en nu ga ik geen vrienden maken) is Ayreon daar ook niet een beetje voorbeeld aan?
Naar boven
thedunno
Prog addict

BerichtGeplaatst: do jun 04, 2009 8:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het maakt mij niet zo veel uit of een band wel of niet vernieuwend is.

Niet vernieuwend zijn is inderdaad niet zo erg, maar dat is nog wat anders dan jezelf herhalen, wat IQ naar mijn mening toch wel een beetje doet op de laatste paar platen.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Buso
Prog expert

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens iO-pages is dit een vette krent. De lijn van de vorige twee cd's wordt volgens hen doorgezet, is zelfs eerder een synthese van die vorige twee. Het keyboardgeluid zou moderner zijn dan bij Orford.

Heb de cd nu een paar keer beluisterd en ik kan er voorlopig weinig verkeerds aan vinden, maar misschien zoek ik niet hard genoeg Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Frans
Progwereldcrew

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 4:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Buso schreef:
Volgens iO-pages is dit een vette krent.

Dat is voor mij doorgaans reden genoeg om met een grote boog om de betreffende plaat heen te lopen. Die vette krenten van iO Pages zijn bijna net zo voorspelbaar als de muziek zelf.
Naar boven
akagert
Prog user

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pink schreef:

En ja linksboven getekende maakt zich hier net zo goed wel eens schuldig aan Wink

Ach Pink, je hebt natuurlijk gelijk.
Uiteindelijk draait het allemaal om de vraag of het je smaak is of niet.
Al had Riverside het geluid van hun eerste twee platen vastgehouden, dan had je mij niet horen zeuren over dat het allemaal meer van hetzelfde is. Ik ben teleurgesteld in de nieuw ingeslagen weg van de heren en dus ook in het feit dat ze niet meer teruggrijpen naar hun beginperiode.
Zegt gewoon alles over mijn muzikale voorkeur.
Dat IQ zichzelf herhaalt in de ogen van sommigen, maakt mij alleen maar gelukkig. Hier lust ik er nog wel tien van!
En dat Frans met een grote boog om deze VETTE KRENT heen wenst te lopen, zegt dan weer wat over ZIJN smaak. Zéker niet over de kwaliteiten van IQ.
Ik vind trouwens dat een blad als iO-pages wel wat meer respect verdient! Ze steken al jaren lang als een van de weinigen in ons land hun nek toch maar uit voor de prog/symfo in ons landje.
Frans
Progwereldcrew

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

akagert schreef:
En dat Frans met een grote boog om deze VETTE KRENT heen wenst te lopen, zegt dan weer wat over ZIJN smaak. Zéker niet over de kwaliteiten van IQ.

Leuk! Weer een misverstand... Confused

Waar zeg ik iets over de kwaliteiten van IQ? Ik beweer alleen iets over de vette krenten van iO Pages.
Naar boven
Frans
Progwereldcrew

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

akagert schreef:
Ik vind trouwens dat een blad als iO-pages wel wat meer respect verdient! Ze steken al jaren lang als een van de weinigen in ons land hun nek toch maar uit voor de prog/symfo in ons landje.

Hoe kom je daar nu bij? Ik plaats enkele vraagtekens bij het uitdelen van de vette krenten, maar dat zegt toch helemaal niets over of ik wel of geen respect voor dit blad heb?
Naar boven
Pink
Prog Diamond

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Om maar eens een open deur in te trappen, het gaat niet altijd om wat je zegt maar hoe je iets zegt.
Wellicht dat daardoor mensen andere dingen veronderstellen dan dat je bedoelt.
Maar niet veranderen hoor Frans ik moet er vaak om lachen (in de positieve zin (voor de duidelijkheid Wink ))of we het nou eens zijn of niet!!

Dat zijn veel haakjes, je zou bijna aan een drone band gaan denken Rolling Eyes
Frans
Progwereldcrew

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pink schreef:
Om maar eens een open deur in te trappen, het gaat niet altijd om wat je zegt maar hoe je iets zegt.

Tsja... Ik word er eerlijk gezegd soms wel een beetje moe van... Crying or Very sad
Naar boven
Martien
Gast

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Pink schreef:

Tsja... Ik word er eerlijk gezegd soms wel een beetje moe van... Crying or Very sad

Modus moderator:Ok. Prima dat ieder hier zijn eigen mening ventileert. Maar vul het niet teveel in voor elkaar. Dat Frans kritisch kijkt naar IO snap ik goed en dat is zijn recht. Maar laten we uitkijken dat we hier mekaar niet gaan afbranden op een kritische kijk op dingen. Het blijft maar diskussie hoor!
Naar boven
ChrisX
Prog user

BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 12:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Buso schreef:

Dat is voor mij doorgaans reden genoeg om met een grote boog om de betreffende plaat heen te lopen. Die vette krenten van iO Pages zijn bijna net zo voorspelbaar als de muziek zelf.

Is Astra's The Weirding niet een vette krent in de laatste iO? Want dat is een plaatje dat echt wel de moeite waard is. Het is niet echt origineel te noemen maar op een of andere manier doet het me heel erg denken aan het debuut van Anekdoten maar dan met als beginpunt een proggy soort van Black Sabbath die aan de LSD zijn Laughing

Zit nu te luisteren naar het album van de band die aan Astra voorafging genaamd Silver Sunshine. Daar waar Astra echt een 70s retroprog band is, zijn zij overduidelijk een retro 60s psychrock band. Wel erg lekker moet ik zeggen.
akagert
Prog user

BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 10:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Pink schreef:

C'est le ton qui fait la musique
vigil
Prog Diamond

BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 3:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ChrisX schreef:
Frans schreef:
Buso schreef:

Is Astra's The Weirding niet een vette krent in de laatste iO?

Astra is inderdaad, in mijn ogen geheel terecht, een krent!
ChrisX
Prog user

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2009 9:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pink schreef:
Wel jammer is dat de geluidskwaliteit van het album met vlagen ook aan de jaren 80 IQ doet denken.

Nou, dit snap ik dus echt niet want wat mij betreft is dit met stip zo'n beetje het best klinkende IQ album tot nu toe. Het heeft een warme, volle, diepe klank die nergens de lichte schelheid van bijv. Ever of Subterranea meer heeft en al helemaal niet het kille karakter van Seventh House.

En ik ben best wel een pietlut als het gaat om opnamekwaliteit en zal niet gauw zeggen dat ik iets echt goed vind klinken.
Pink
Prog Diamond

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 12:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

ChrisX schreef:
Pink schreef:

Nou, dit snap ik dus echt niet want wat mij betreft is dit met stip zo'n beetje het best klinkende IQ album tot nu toe. Het heeft een warme, volle, diepe klank die nergens de lichte schelheid van bijv. Ever of Subterranea meer heeft en al helemaal niet het kille karakter van Seventh House.

En ik ben best wel een pietlut als het gaat om opnamekwaliteit en zal niet gauw zeggen dat ik iets echt goed vind klinken.

Je hebt wel een punt Chris, ik ken niet zoveel van IQ, maar ik vond het wat dof klinken in het begin.
Ik heb het album nu wat vaker geluisterd en het stoort me nu niet meer, misschien hoort het zelfs wel een beetje bij de sound.
Ik luister net als jij waarschijnlijk ook wel eens naar andere muzieksoorten waar de muziek glashelder klinkt en dat vind ik bij deze cd niet altijd het geval. Maar ik moet wel wat gas terug nemen met mijn opmerking daar heb je gelijk in.
ChrisX
Prog user

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 1:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Pink schreef:
Ik luister net als jij waarschijnlijk ook wel eens naar andere muzieksoorten waar de muziek glashelder klinkt en dat vind ik bij deze cd niet altijd het geval. Maar ik moet wel wat gas terug nemen met mijn opmerking daar heb je gelijk in.

Het is natuurlijk ook wel een rockplaat en daarvan verwacht ik ook helemaal niet dat het glashelder moet klinken, die moeten vooral lekker breed, diep, zeg maar vet klinken. Hoe cinemascopischer het klankbeeld hoe beter.

Glasheldere klanken vind ik meer passen bij pop- of jazzplaten horen. Albums waar het draait om het liedje en om de kleine details. Albums van The Blue Nile of van Pat Metheny Group.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    progwereld.123forum.nl forum index -> Album recensies Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: